TWIERDZA ZWIĄZKOWA RASTATT
Bundesfestung Rastatt
Mariusz Wojciechowski 1999

Położona w Badenii na prawym brzegu Renu przy ujściu rz. Murg, twierdza Rastatt była jedną z pięciu Twierdz Związku Niemieckiego. Powstała w latach 1841-69, zaprojektowana została przez austriackiego fortyfikatora gen. inż. von Scholla (także Latour i Eberle). Prace przy budowie twierdzy rozpoczęto 15 X 1842. Powstały m.in. trzy obszerne, dość nieregularne forty: Leopoldsfeste na południu od strony Kehl, Friedrichsfeste na zachodzie od strony Renu i Alzacji i Ludwigsfeste na północnym-wschodzie (Fort B w Röttererberg).

Poligonalny rdzeń twierdzy tworzyły trzy wspomniane forty (z kaponierami skarpowymi w fosach, reditami w szyjach), połączone kurtynami (z podkowiastymi kaponierami osłoniętymi detaszowanymi bastionami). Na skrzydłach fortów umieszczono po dwie lunety (forty reditowe) wysunięte w przedpole, połączone z fortami głównymi. Wokół rdzenia rozrzucono pierścień fortów, przy czym niektóre z nich połączono ze sobą kurtynami tworząc podwójne lub potrójne grupy forteczne. Nad Starym Renem znajdował się przyczółek mostowy. W twierdzy było kilka bram - dwie duże (m.in. Karsluher Tor) oraz kilka mniejszych (Niederbühler Tor, Ottersdorfer Tor, Rheintor).

Ulm i Rastatt to jedyne dwie nowe twierdze Związku Niemieckiego - obie powstawały w tym samym okresie - od początku lat 40-tych.

Twierdzę rozbrojono w 1890 roku, dzieła rozbierano od 1892.

Wszystkie zdjęcia ze strony internetowej miasta Rastatt.


Bundesfestung Rastatt w 1857.


Miasto i twierdza Rastatt w 1705.


Fort w Oberreuth.


Fort B Ludwigsfeste w Röttererberg.


Kazamaty fortów.


Dworzec Kolejowy. 1 maja 1844 uruchomiono pierwsze połączenie kolejowe z Karlsruhe położonym na północ od miasta


Północna Karlsruher Tor na placu koło Franzbrücke osłaniała drogę do Karslruhe i Ettingen. Prowadziła także do "starego" dworca kolejowego.


Mariusz Wojciechowski
POCZTA/MAIL
mariusz@mariwoj.pl