MOSTY KOLEJOWE TWIERDZY
I MIASTA POZNAŃ

Mariusz Wojciechowski, styczeń 2000


MOSTY KOLEJOWE

Most Dębiński (Starołęcki) przez Wartę - linii kluczborkiej (Kreuzburger Eisenbahn)

Był to most dla linii kolejowej prowadzącej na południowy wschód, w kierunku Ostrowa Wielkopolskiego i Kluczborka, uruchomionej w 1875 roku. Położony daleko poza rdzeniem twierdzy, tuż przed linią fortów zewnętrznych. Most miał konstrukcję wspornikową - dwa przęsła o dolnej kratownicy położone zostały na czterech ceglanych filarach. Pomiędzy tymi przęsłami oraz między nimi a przyczółkami rozpięto trzy przęsła o łukowej kratownicy górnej.

Historia mostu raczej niejasna: na niemieckich pocztówkach z początku wieku widać, że most był podwójny, tzn. miał oddzielne konstrukcje dla każdego z dwóch torów kolejowych. Po północnej stronie zachodniego przyczółka i południowej wschodniego usytuowano blokhauzy obronne - wartownie, a same wjazdy na mosty zamknięte były murowanymi bramami z wieżyczkami.
Na pocztówce z polskimi napisami, a zatem wydanej przynajmniej w 1919 roku, widać jednak tylko jeden tor - północny! W roku 1939 most był dwutorowy, został poważnie zniszczony. Niemcom udało się jednak w czasie wojny odbudować jeden tor (południowy) z wykorzystaniem oryginalnych elementów kratownic.
W czasie II wojny światowej most został oszczędzony celowo przez wojska radzieckie i opanowany z zaskoczenia 30 stycznia 1945.
Po wojnie dobudowano drugi tor (północny) na konstrukcji skrzyniowej.

Kiedy zlikwidowano blokhauzy na przyczółkach i bramy? - najprawdopodobniej w okresie międzywojennym.

Po północnej stronie mostu na wschodnim brzegu usytuowany jest zachowany duży spichlerz, od którego w stronę rzeki prowadził niegdyś wysoki pomost na palach, służący do przeładunku mąki i zboża z barek dopływających Wartą.

Most Dębiński na początku XX wieku

Most Dębiński na początku XX wieku - doskonale widoczne blokhauzy po zachodniej stronie

Most Dębiński (Starołęcki) - widoczny blokhauz po wschodniej stronie

1999: Kolejowy Most Dębiński na Starołęce. Widok z zachodniego brzegu Warty.

1999: Kolejowy Most Dębiński na Starołęce. Widok z podstawy niezachowanego wschodniego blokhauzu obronnego.

1999: Kolejowy Most Dębiński na Starołęce. Widok ze wschodniego brzegu Warty.

1999: Kolejowy Most Dębiński na Starołęce. Widok podstawy niezachowanego wschodniego blokhauzu obronnego. W tle duży spichlerz.


Mariusz Wojciechowski
POCZTA/MAIL
mariusz@mariwoj.pl