| HISTORIA FORTYFIKACJI W XIX WIEKU Umocnienia mostów kolejowych
|
|
O szczecińskim moście kolejowym przez Odrę z 1848 roku parę słów padło przy okazji omawiania twierdzy Szczecin.
O głogowskim blokhauzie kolejowym mostu na Odrze z połowy XIX wieku wspomniano przy okazji omawiania twierdzy Głogów.
Poznański obronny Most Dębiński (Starołęcki) przez Wartę - linii kluczborkiej (Kreuzburger Eisenbahn) z 1875 omówiono odrębnie, przy okazji omawiania twierdzy Poznań.
Toruński obronny most przez Wisłę z lat 1870-73 omówiono odrębnie, przy okazji omawiania twierdzy Toruń.
Obronne mosty w Tczewie i Malborku z lat 1850-57 omówiono przy okazji omawiania fortyfikacji Dolnej Wisły, podobnie jak most w Grudziądzu (1876-79), Fordonie (1891-93), Opaleniu (1907-10).
Mosty kolejowe na Mazurach
Przez Mazury przebiegała ważna linia kolejowa - Wschodniopruska Linia Południowa, łącząca Insterburg z Olsztynem, a dalej prowadząca przez Ostródę, Iławę do Torunia.
Na linii tej zbudowano wiele mostów przez rzeki i kanały, niektóre z nich zostały umocnione:
- most na Kanale Giżyckim 1868-69 - otwarty w szyi tapezowy ziemny szaniec z murowaną, jednokondygnacyjną reditą ze strzelnicami karabinowymi;
- most na Kanale Niegocińskim 1868-69 - otwarty w szyi tapezowy ziemny szaniec z murowaną, jednokondygnacyjną reditą ze strzelnicami karabinowymi;
- most w Jabłonowie Pomorskim (Goßlershausen) na Osie ok. 1897-1902 - pary silnych wież połączonych poterną, z artylerią małych kalibrów w niezabetonowanych przewoźnych wieżyczkach pancernych (5 cm F.P.L.) na stropach;
- most w Samborowie (Bergfriede) na Drwęcy ok. 1897-1902 - pary dwukondygnacyjnych silnych wież połączonych poterną, z artylerią małych kalibrów w niezabetonowanych przewoźnych wieżyczkach pancernych (5 cm F.P.L.) na stropach;
- most w Biesalu (Biessellen) na Pasłeku ok. 1897-1902 - pary trójkondygnacyjnych silnych wież połączonych poterną, z artylerią małych kalibrów w niezabetonowanych przewoźnych wieżyczkach pancernych (5 cm F.P.L.) na stropach;
- most w Iławie (Deutsche Eylau) - do 1905 - słaba jednokondygnacyjna wieża i barak z blchy falistej (!);
- most w Ostródzie (Osterode) na Drwęcy - do 1905 - słaba jednokondygnacyjna wieża;
- Barczewo (Wartenberg) - do 1905 - murowana wartownia;
- Czerwonka (Rothfließ) - do 1905 - murowana wartownia;
- Sątopy-Samulewo (Bischdorf) na Sajnie - do 1905 - murowana wartownia;
- Korsze (Korschen) - do 1905 - murowana wartownia i barak z blachy falistej;
- Drogosze na rz. Guber - do 1905 - murowana wartownia;
- Gierdawy - ?
- Darkiejmy - ?
Osobne zagadnienie to niektóre dzieła Pozycji Jezior Mazurskich budowywane w latach 1900-1904, związane z mostami drogowymi:
- most drogowy w Mikołajkach (Nikolaiken) - para wież betonowych dla broni maszynowej;
- dwa mosty w Rucianem (Rudczanny) - po jednej wieży betonowej dla broni maszynowej + betonowe stanowiska dla dwóch przewoźnych wieżyczek pancernych 5 cm F.P.L.
Tylża nad Niemnem - most Królowej Luizy
|
|
Stany nad Odrą - most kolejowy w latach 90-tych
|
|
Poznań nad Wartą - Most Dębiński w 1999
|
|
Toruń nad Wisłą - most kolejowy w 1999
|
|
Dalej