|
REICHSFESTUNG METZ
AMANVILLERS | STEINBRUCH | 1912-1916 |
| BOIS DE LA JULLIERE |
| BOIS LA DAME | 1913-1916 |
| CHESNY NORD | 1907-1911 |
| CHESNY SUD | 1907-1911 |
| DECAEN | SCHWERIN | 1878-1880 |
| DIOU | FREDERICH KARL 1/3 | 1868 |
| DRIANT | KRONPRINZ | 1899-1905 |
| FERME DU CHENE EST | CHENE EST Batterie |
| FERME DU CHENE OUEST | CHENE OUEST Batterie |
| FERME SAINT VINCENT | SAINT VINCENT |
| FRANCOIS DE GUISE | LEIPZIG | 1907-1913 |
| GAMBETTA | HINDERSIN | 1879-1881 |
| GIRARDIN | MANSTEIN |
| HORIMONT | CANROBERT | 1912-1916 |
| JUSSY NORD | 1914 |
| JUSSY SUD | 1914 |
| KAISERIN | JEANNE d'ARC | 1899-1908 |
| KAMEKE | DÉROULEDE | 1876-1879 |
| KELLERMANN | WOLFSBERG | 1904-1906 |
| LAUVALLIERE | BELLECROIX | 1908-1914 |
| LES BORDES | ZASTROW | 1873-1875 |
| LOTHRINGEN | LORRAINE | 1899-1905 |
| MARIVAL | 1912-1916 |
| MEY | CHAMPAGNE | 1907-1912 |
| MONT (Batterie) | 1905-1907 |
| PLAPPEVILLE | ALVENSLEBEN | 1867-1875 |
| PLAPPEVILLE (Batterie) |
| QUEULEU | GOBEN | 1867-1875 |
| QUEULEU (Batterie) |
| RICHEPANSE | VEMONT |
| SABLON (Batterie) |
| SAINT BLAISE | GRAF HAESELER 1/2 | 1899-1905 |
| SAINT HUBERT | 1914 |
| SAINT JULIEN | MANTEUFFEIL | 1867-1875 |
| SAINT PRIVAT | A. VON WÜRTTEMBERG | 1872-1875 |
| SAINT QUENTIN | OSTFORT | 1867-1879 |
| SAINTE BARBE (Batterie) | 1907-1909 |
| SAULNY |
| SILLY (Batterie) | LEMMERSBERG | 1905-1908 |
| SOMMY | GRAF HAESELER 1/2 | 1899-1905 |
| SORBEY (Batterie) | 1905-1908 |
| VAUX (N et S) | 1914 |
| VON DER GOLTZ | LA MARNE | 1907-1916 |
| WAGNER | AISNE | 1904-1910 |
| YSER | LUITPOLD | 1907-1910 |
| |
Alain Lacomte
REICHSFESTUNG STRASSBOURG
BLUMENTHAL | 1872-1880 |
| BOSE | 1872-1880 |
| CERISIERS (Batterie) | KIRSCHBAUM Bie. |
| DESAIX | ROON | 03 | 1872-1880 |
| DUCROT | RODBIELSKY | 03B | 1872-1880 |
| FOCH | KRONPRINZ | 04 | 1890 |
| HOCHE | SCHWARZHOFF | 10 | 1890 |
| JOFFRE | KRONPRINZ V.SACHCHEN | 07 | 1872-1880 |
| JOFFRE-LEFEBVRE ZW |
| KIRCHBACH | 1872-1880 |
| KLEBER | BISMARCK | 06 | 1872-1880 |
| KRONPRINZ DE SAXE ZW |
| LEFEVRE | VON DER TANN | 08 | 1872-1880 |
| MUTZIG | KAISER WILHELM 2 | 1893 |
| NEY | FRANSECKY | 01 | 1872-1880 |
| PETAIN | GROSSHERZOG VonBADEN | 05 | 1872-1880 |
| RAPP | MOLTKE | 02 | 1872-1880 |
| UHRICH | WERDER | 09 | 1872-1880 |
| |
Alain Lacomte
REICHSFESTUNG DIEDENHOFEN
GUENTRANGE | GUENTRINGEN | 1899 |
| ILLANGE | ILLIGEN | 1905 |
| KOENIGSMAKER | KOENIGSMAKERN | 1908 |
| |
Alain Lacomte
Specyficzną, w późniejszym okresie standardową formę posiadały niemieckie baterie nadbrzeżne.
Pierwsze dzieła tego typu - wydłużone, prostokątne, opalisadowane szańce ziemne - zaprojektowano w roku 1854 na Westerplatte. Bateria osłaniająca od północnego-zachodu Nowy Port otrzymała w roku 1871 formą poligonalnego fortu. Parę lat później rozpoczęto modernizację baterii (Westerplatte i innych) przystosowując je według znormalizowanych projektów do uzbrojenia w działa 150 i 210 mm. Charakterystycznym elementem były tutaj skazamatowane, czworoboczne, ustawione narożnie trawersy oddzielające od siebie poszczególne stanowiska artylerii. Wszystkie późniejsze projekty budowy baterii nadbrzeżnych oraz ich modernizacji, aż po wiek XX opierały się właśnie na tym schemacie szeregowania w jednym dłuższym lub krótszym ciągu przemiennie różnego rodzaju skazamatowanych betonowych trawersów i opancerzonych stanowisk działowych. Projekty te wykorzystywały różnego rodzaju standardowe wzorce opracowane m.in. przez zakłady Kruppa. Również baterie nadbrzeżne otrzymywały osłonę ziemną w postaci łagodnego stoku oraz zasieków z drutu kolczastego.
Z roku 1905 pochodzi projekt baterii standardowej nowego typu, której budowę przewidywano m.in. na Westerplatte.
W roku 1911 rozpoczęto przygotowania do budowy w rejonie Nowego Portu urządzeń wojskowych. Pancerne baterie lądowe, jako stanowiska między fortami projektowano także w twierdzy Toruń od roku 1898 (np. dwie baterie pancerne między fortami Podgórza). Również w Toruniu i Poznaniu przy budowie lub modernizacji niektórych dzieł (np. Fortu św. Jakuba i fortów standardowych) wprowadzono znormalizowane typy stanowisk artyleryjskich.
Baterie nadbrzeżne pojawiły się także koło Piławy (gdzie od strony lądu wniesiono pod koniec wieku XIX dwa nowe forty.
mariusz@mariwoj.pl |